Shiatsu

Shiatsu is van oorsprong een oosterse therapievorm.

In mijn praktijk pas ik de Namikoshi-Shiatsu toe, dit is een vorm van Shiatsu, ontwikkeld in Japan door leden van de Namikoshi familie. In Japan wordt deze vorm van shiatsu gelijkwaardig gezien aan fysiotherapie en andere reguliere therapievormen.

De shiatsutherapeut masseert drukpunten die gelegen zijn op de meridianen (energiebanen) van het lichaam.
In een gezond lichaam stroomt de levensenergie ongehinderd, het lichaam is in balans.
Als de energiestroom verstoord is, ontstaat er disbalans en kunnen ziekte, pijn of andere klachten ontstaan.
De oorzaken van energieverstoringen kunnen zijn: verwondingen, verkeerde voeding, klimaat, langdurige lichamelijke of psychische overbelasting, overmatig of verkeerd medicijngebruik, slechte houding, etc.

Shiatsu is een holistische behandeling, dat wil zeggen dat er naar de hele mens gekeken wordt; zowel fysiek, mentaal als sociaal.
Shiatsu is een natuurgeneeswijze, waarin het zelfgenezend en zelfsturend vermogen van de mens centraal staat.

De shiatsubasisbehandeling duurt ongeveer 1 uur en is in principe geschikt voor iedereen, behalve bij:
Infectieziekten, koorts, ontstekingen, grote open wonden.
Bij twijfel wordt er geen shiatsu gegeven, maar doorverwezen naar de reguliere zorg.

Shiatsu is ook zeer geschikt voor ouderen en kinderen. Bij jonge kinderen wordt er meestal 45 min therapie gegeven. Bij ouderen of mensen die moeilijk op de buik kunnen liggen wordt in zijlig en in ruglig therapie gegeven.

Tijdens de eerste afspraak wordt er een kort intakegesprek gehouden om de hoofdklachten en bijkomende zaken op papier te zetten. Deze informatie is vertrouwelijk en valt onder medisch beroepsgeheim. Ook is de privacywetgeving van toepassing.        Hierna volgt er een basis shiatsu behandeling, deze behandeling kan worden aangevuld met technieken uit de voetreflex en klassieke massage.

Afhankelijk van de klacht en oorzaken is meestal na 4 tot 6 behandelingen al verbetering van het algeheel welbevinden en vermindering van de klachten merkbaar.

De effecten van shiatsu:
– maakt de huid en spieren soepel,
– bevordert de circulatie van bloed en lymfe,
– bevordert de spijsverteringsfuncties,
– reguleert en verbetert de functies van het zenuwstelsel,
– reguleert de kliersecretie,
– bevordert de ontspanning,
– herstel van lichamelijk evenwicht.

De massage wordt op een lage massagetafel gegeven

Shiatsu wordt vaak op de blote huid gegeven, dit om littekens, kleur-en temperatuursverschillen te kunnen signaleren, het ondergoed blijft aan. Maar de therapie kan ook door dunne, makkelijk zittende, kleding heen gegeven worden.