Privacybeleid en Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden:

WAT SPREKEN WE SAMEN AF:

  • Ik, de therapeut, ben verplicht te handelen conform de wettelijke regelgeving.
  • De rechten en plichten van cliënt en hulpverlener zijn onder meer vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
  • Ik hou een cliëntendossier bij. De cliënt heeft het recht tot inzage in het eigen dossier. Het dossier wordt conform de wettelijke bewaartermijn  20 jaar bewaard.
  • Ik zet mij optimaal in om zo volledig mogelijke informatie betreffende de behandeling te verstrekken aan de cliënt. De cliënt draagt de verantwoordelijkheid om alle relevante informatie aan mij te verstrekken. Alle eventuele nadelige gevolgen van het achterhouden van informatie is voor de verantwoordelijkheid van de cliënt.
  • Ik heb geheimhoudingsplicht ten aanzien van door de cliënt verstrekte gegevens. Voor gedetailleerde uitleg zie onderdeel ‘privacy’.
  •  Indien de behandeling niet toereikend is en/of verder onderzoek nodig is, verwijs ik door naar de reguliere zorg en/of adviseer andere therapie. Dit advies opvolgen blijft de verantwoordelijkheid van de cliënt.
  • Beëindiging van de behandeling kan altijd met wederzijds goedvinden geschieden. Indien de hulpvrager voortzetting van de overeenkomst niet langer op prijs stelt of nodig acht, kan hij/zij deze eenzijdig beëindigen. Indien de hulpvrager tegen het advies van de therapeut de overeenkomst beëindigt, is het diens eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager dat wellicht niet het meest optimale resultaat is behaald.
  • De therapeut kan de overeenkomst slechts eenzijdig onder vermelding van argumenten beëindigen, indien redelijkerwijs niet van haar/hem kan worden gevergd dat zij/hij de overeenkomst voortzet.
  • Het privacy reglement staat op de website. Bij de eerste afspraak wordt er een privacy en behandelovereenkomst doorgenomen, door te ondertekenen, wordt ermee ingestemd.
  • Cliënt gaat akkoord met de tariefstelling, welke op de website staat vermeld.
  • Betalingswijze: per pin, contant of in overleg op rekening (betalen binnen 14 dagen).
  • De cliënt verplicht zich een afspraak tijdig (minimaal 24 uur van tevoren) af te zeggen, anders kunnen de kosten van de gereserveerde tijd in rekening worden gebracht.
  • Mocht je onverhoopt niet tevreden zijn over de behandeling en/of bejegening, dan is de eerste weg om dit met mij te bespreken om samen tot een oplossing te komen . Indien dit niet het gewenste resultaat oplevert, dan kunnen klachten worden voorgelegd aan de NWP,  de beroepsvereniging waar ik bij ben aangesloten.

PRIVACY

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als jouw behandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. jouw dossier bevat aantekeningen over jouw gezondheidstoestand, medische voorgeschiedenis en gegevens over de uitgevoerde behandelingen. Deze worden gebruikt om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van jouw gezondheidstoestand.

Ik doe mijn best om privacy te waarborgen. Dit betekent dat ik:

  • zorgvuldig omga met jouw persoonlijke gegevens
  • ervoor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot jouw gegevens
  • Als jouw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in jouw dossier.
  • Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).

De gegevens uit jouw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • voor het gebruik voor waarneming tijdens mijn afwezigheid.
  • voor geanonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale toetsing
  • een klein deel van de gegevens uit jouw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen.

Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik je eerst informeren en expliciet jouw toestemming vragen.

Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard.

PRIVACY OP DE ZORGNOTA

Op de zorg-nota die je ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat je deze nota kan declareren bij jouw zorgverzekeraar.

  • Jouw naam
  • Jouw adresgegevens
  • Jouw geboortedatum
  • De datum van de behandeling
  • Een korte omschrijving van de behandeling: shiatsutherapie en de declaratiecode
  • De kosten van de afspraak

ALGEMENE VOORWAARDEN

  • Cliënt gaat akkoord met de geldende tarieven zoals vermeld op de website van de praktijk.
  • De behandeling dient betaald te worden na afloop van de behandeling. Een betaalde kwitantie dient door de cliënt zelf achteraf bij de zorgverzekeraar gedeclareerd te worden indien vergoeding mogelijk is.
  • Bij verhindering kan de afspraak 24 uur van tevoren kosteloos worden gewijzigd of geannuleerd. Daarna zijn de kosten van de gereserveerde tijd verschuldigd.
  • Vanwege de Algemene Verordening Gegevens bescherming (AVG) werkt de praktijk volgens een privacyverklaring.
  • Wanneer je een afspraak bij mij maakt ga je akkoord met de privacy voorwaarden, algemene voorwaarden en behandel afspraken, vermeld op de website.
  • De kosten van schade door de cliënt aan eigendommen van de therapeut/praktijk kunnen op de cliënt worden verhaald.
  • De praktijk is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid.
  • De praktijk is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan aan eigendommen van cliënt door parkeren op of het betreden van het terrein, noch andere schade ontstaan door betreden van de praktijk, de wachtruimte en het gebruik van het toilet.
  • De therapeut heeft een inspanningsverplichting aan de cliënt, geen resultaatverplichting.

Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG:

Indien je in mijn praktijk therapie volgt, registreer en verwerk ik bepaalde persoonsgegevens, deze zijn nodig voor het indienen van declaraties en ook hou ik een cliëntendossier bij met (medische)informatie en gegevens noodzakelijk voor het geven van shiatsu therapie.

Deze gegevens zijn strikt vertrouwelijk, als therapeut ben ik gebonden aan het beroepsgeheim.De intake formulieren  worden op papier bewaard. Zij worden bewaard in een afgesloten archiefkast.Verdere persoonsgegevens en consulten  staan in mijn praktijkadministratiesysteem.

Ik maak gebruik van een administratiesysteem speciaal voor therapeuten, mijndiad. Dit systeem is dubbel beveiligd, werkt met inlogcodes en wachtwoord. Ook is mijn laptop en smartphone beveiligd met wachtwoord en biometrische gegevens.

Ik heb een waarnemingsovereenkomst met een collega-therapeut, bij langdurige ziekte, blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden zal zij mijn lopende zaken waarnemen en afhandelen, zij heeft dan ook toegang tot de cliëntendossiers en zal deze in bewaring nemen bij overlijden.

Je rechten:

Op aanvraag heb je altijd recht op inzage in je dossier.Ook heb je het recht om deze gegevens te laten verwijderen, uitgezonderd de gegevens die ik vanuit andere wetgeving moet bewaren, bijvoorbeeld declaraties.

Het recht op laten aanpassen, wijzigen van de gegevens, indien je het vermoeden heeft dat de gegevens niet correct zijn.

Het recht op het indienen van een klacht bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, ten aanzien van mijn verwerking van je persoonsgegevens.

Bij het intakegesprek ontvang je een toestemmingsformulier en behandelovereenkomst. Hierop wordt door het ondertekenen van de cliënt, mij toestemming gegeven om persoonsgegevens te registreren en verwerken. Deze toestemming kan ieder moment weer ingetrokken worden.